Bedrijven, vermijd clichés, juist nu
‘Het zijn gekke tijden.’ De kans is 100 procent dat je deze woorden de afgelopen maanden vaker voorbij zag komen dan het gezicht van Ellie Lust. Ik ga er niet omheen draaien: ik word hoorndol van al die coronaclichés. Het is dat de coronabingo inmiddels al een van die clichés is, anders had ik ‘m geïnitieerd.
Coronaclichés
Coronaclichés komen voor in iedere vorm van communicatie. Tijdens talkshows, op de radio, in de titels van blogs die we lezen op het internet en tijdens allerlei reclamespotjes. Mocht je geen flauw benul hebben waarover deze tirade gaat, hier een greep uit de verschrikkelijkste clichés:
- het zijn gekke tijden
- juist nu
- in deze tijd
- nu even niet
- alleen samen
- we hebben een coronalied gemaakt
Wat is de oplossing?
Alleen bij het woord ‘tijden’ begin ik inmiddels al bijna te kokhalzen. Ik snap overigens dat we het doen hoor. Zelf maakte ik me er – zeker in de eerste maand – ook schuldig aan. Een oplossing? Stop met het continu benoemen dat er een pandemie heerst en dat het ‘vreemde tijden’ zijn. We weten het inmiddels wel.
Een kanttekening: negeer niet volledig het coronavirus, zoals we met z’n allen in Amsterdam doen.
Hoe gemeen(d) is je boodschap?
En laat me niet beginnen over alle bedrijven die de afgelopen maanden ‘verbindende’ commercials op ons afvuurden ware het raketten tijdens oorlog. KPN, Vodafone, Plus. Bedenk eens iets dat echt verbindt in plaats van al die ‘kijk ons eens geven om de maatschappij’-onzin. Schenk bijvoorbeeld vijf miljoen euro aan onderzoeken naar een vaccin tegen dit nare virus. Dan laat je echt zien dat je geeft om de maatschappij.
In een tijd waarin je wereld niet groter is dan je woonkamer, stad of land, is originaliteit belangrijk. Laten we daarom al die nietszeggende clichés vermijden. Juist nu.